Detta med att köpa hund.

Eftersom jag bara sitter hemma i soffan och är sjuk så tänkte jag skriva detta inlägg nu.

Många är det som har en dröm om att köpa sig en hund och det är ju underbart. Alla borde få vara med om den lycka som finns i en liten (eller stor) hund.

Själv är jag uppvuxen med Jack Russellterrier och det är ju ingen förstahund kan jag ju säga. En otroligt tuff och envis ras. Jag älskar dock denna ras men bytte nu när jag skulle köpa en alldeles egen hund just pga rasens jaktinstinkt.

Min första egna hund blev Scoody och jag hade ingen tanke om blandrasavel då men jag har lärt mig allt eftersom. Jag har ju insett att de allra flesta blandraser är efter föräldrar som inte är hälsoundersökta och som man då inte vet vilka fel valparna kan tänkas få. Nästan alla raser har vissa sjukdomar som de måste vara rena från för att få avlas på men eftersom det inte går att registrera blandraser kollas föräldradjuren i stort sätt aldrig upp. Att köpa en blandrashund är ett extremt stort vågspel och de värsta blandningarna är de vars båda föräldrar inte ens ingår i samma rasgrupp. Min lilla blandras Scoody är efter raserna pekingese och chihuahua vilka båda går i rasgrupp 9, dvs sällskapshundar. Kan ni tänka er tex en blandning mellan Bordercollie och en Sibirian huskey? En vallande draghund med extrem jaktinstinkt? Inte så lovande blandning va? Eller en Vorstehe med amstaff, en jagande kamphund? Inte trevligt. Det är dessutom en myt att blandraser är friskare än andra, snarare tvärt om eftersom föräldrarna inte är undersökta.

Jag tycker att det är tragiskt att man inte undersöker innan man köper hund vad det är för sorts hund man köper utan kommer på sådär några månader i efterhand att hunden blir för jobbig. Ut på Blocket med den….tragiskt.

Om vi då tar och tittar på några olika raser.

En populär hund är Schäfern. Detta är en ras som kräver enormt mycket och det är ingen gårdshund. Klart att den får beteendestörningar om den inte får göra något. Detsamma gäller alla bruksraser!

Vallhundarna- många är mycket trevliga hundar och behöver inte valla (förutom bordercollien och working kelipin) men det är hundar som måste få arbeta med något för att må bra då de annars gärna går upp i varv och blir stressade.

Urhundarna- tex Sibirian huskey, alaskan malamut mfl. Detta ‘r hundar som behöver dra och röra sig mycket, och med mycket är det flera mil om dagen i ett ganska högt tempo. Här gäller inga 1 timmes promenader utan rejäl fart över långa sträckor. Dessutom är Polarhundarna extremt flockbundna och svåra att lämna ensamma.

Vinthundarna- Kräver inte så mycket men de måste få springa av sig eftersom det är det de är gjorda för. Hundar med mycket jakt i sig och de jagar med ögonen istället för med nosen. De hetsjagar och det är förbjudet i Sverige. Ofta otroligt trevliga hundar.

Sällskapshundarna i grupp nio- HÄR ska du välja hund om du vill ha en trevlig kompis som du inte måste aktivera så extremt mycket. Alla hundar behöver stimulans och motion men dessa hundar nöjer sig oftast med det du själv känner för.

Jakthundarna- Hundar med en stark jaktinstinkt. Kan absolut vara väldigt trevliga familjehundar men glöm aldrig vad de är avlade till att göra och det finns inne i dem så är du inte beredd att jobba med det så välj en annan ras.

Terrierna- Underbart härliga hundar som kräver en fast hand då de är extremt envisa. De behöver bli ordentligt stimulerade så att de inte hittar på egna uppdrag vilket de gärna gör.

Du som ska välja hund, tänk på att välja det som verkligen passar er! Välj inte den hund som ser farligast eller ulligast ut. Det kanske inte alls är den hund du ska ha. Tänk på att du verkligen orkar cykla lera mil i veckan i flera år med en Alaskan Malamut. Tänk på att du kanske aldrig kan ha en vinthund lös annat än på inhängnade områden. Tänk på att Bordercollien behöver hårt arbete i kanske 14 år. Orkar du jobba så hårt med din hund så länge? Tänk om du bara tycker att det är roligt ett år. Vad gör du sen? Tänk efter NOGA!!

Det tog mig ett halvår att välja ut rasen Lancashire heeler och även om den är liten kräver rasen mycket jobb och aktivering. Nu har jag ju hittat en ras som passar mig perfekt och jag är just på väg att registrera mitt kennelnamn men jag fick tänka på att det är en vallhund och behöver ha uppdrag för annars hittar den på sina egna uppdrag (Heelerna är från början en korsning mellan corgie och Manchesterterrier så den har även ett terriertemperament men den är extremt förig).

HÄR kan ni läsa vilka hundar som ingår i de olika rasgrupperna och det är ingen tillfällighet att de är indelade så utan det är vad de är uppfödda till att göra. Se till att du kan tillgodose din hunds mest grundläggande behov, annars mår den dåligt och det vill du väl inte?

Om Nina

Jag bor på en liten gård tillsammans med min sambo och mina djur. Jag har för tillfället 3 hundar, 4 hästar, hönor, ankor och 3 katter. Jag ställer ut hundar och min syster tävlar hästarna i hoppning. Kanske åker jag ut på någon dressyrtävling då och då. Den här bloggen handlar om livet tillsammans med djuren men också om allt annat som jag gör och jag skriver om mina reflektioner om alla möjliga saker och ting.
Det här inlägget postades i Hundarna, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Detta med att köpa hund.

  1. Matilda skriver:

    Väldigt sant!!

  2. Linda A skriver:

    Så bra skrivet, jag önskar att alla som står i begrepp att köpa hund skulle läsa detta innan.

  3. Ping: Showjumper » Blog Archive » Nimis ska med!

Kommentera

