Varför?

Jag sitter och läser ganska många bloggar skrivna av folk som tävlar och som vill något med sina hästar och varför är det alltid folk som ska kommentera så jäkla tyket och elakt? Känns så himla onödigt. De flesta som håller på med hästar har tagit sig dit de är av egen vilja och kraft. Det är långt ifrån alla som har massor av kapital bakom sig. Varför räknas det så som nästan fult i vissas ögon att lyckas med det man håller på med och dessutom vara stolt över det? Varför ska man trycka ner de personer som har haft en vision och dessutom följt den? Jag tycker att så många sitter och verkar vara förgrämda över sitt eget liv. Då får man göra något åt det liksom. Om man vill tävla eller hålla på med hästar på hög nivå så får man vara beredd på att konkurrensen är stenhård. Eller så får man välja att hålla på med hästar för att det är kul och då behöver man väl absolut inte sitta och gnälla över vad andra gör med sina hästar?

Jag tycker att det är så tråkigt att se folk som äntligen tex har lyckats kvala en unghäst till ett championat ändå ska få höra hur dålig den är och hästen är kass. Eller den som är överlycklig för att äntligen få starta 130-hoppning som får höra att den har köpt sig framgång. Eller den som är bra på att utbilda oerfarna hästar, den har ju bara tur.Eller den som har fixat en anläggning men bara får höra att det är någon annan som har betalt den fast att personen kanske har utbildat sig och jobbat som en galning för att ha råd.

Nä, hårt arbete ligger bakom och inget annat.

Jag har nämligen själv råkat ut för det här ett antal gånger och jag vet hur tråkigt det är att få höra att man bara har köpt fina hästar och att det sen är hästarna som gör allt jobb. Konstigt då att man har köpt alla sina hästar utom en som outbildade och oridna hästar som i slutet ändå har gått medelsvåra klasser. Men det var väl tur det också.

Har ni också stött på detta fenomenet?

Om Nina

Jag bor på en liten gård tillsammans med min sambo och mina djur. Jag har för tillfället 3 hundar, 4 hästar, hönor, ankor och 3 katter. Jag ställer ut hundar och min syster tävlar hästarna i hoppning. Kanske åker jag ut på någon dressyrtävling då och då. Den här bloggen handlar om livet tillsammans med djuren men också om allt annat som jag gör och jag skriver om mina reflektioner om alla möjliga saker och ting.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Varför?

  1. celiegunnarsson skriver:

    Bra skrivet! Jag måste säga att det stör mig absolit inte om folk har fina hästar, däremot blir jag lite irriterad om de går upp i klasserna för fort, utan att själva vara redo för det och därmed lägger hästen i skiten. Ger man bara hästen en ärlig chans så får man hoppa precis vilka klasser man vill🙂 Sedan finns det många med dyra hästar som ser ner på andra som fått kämpa i flera år för att komma till samma nivå. Det tycker jag också är lite trist..
    Sv: det var livesändning på svt play.

  2. Linda skriver:

    Bra skrivet! Håller med. Hästmänniskor i ett nötskal. Aldrig unna någon annan något. Jäkligt tråkigt att det ska vara ett så utpräglat beteende..

Kommentera

